ویژه برنامه‌های حرم مطهر در شب میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر اعلام شد ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه کرامت + جزئیات شباهت‌های حضرت معصومه (س) با حضرت زهرا (س) حضرت معصومه (س) مظهر یک دختر اجتماعی در معنای دینی و اسلامی مشهدالرضا(ع)، میزبان همایش ملی «رویش امید» | رحیم‌پور ازغدی: حقوق زن و کودک، بزرگ‌ترین خط قرمز اسلام است  عطر شادی در بهشت هشتم پیچیده است | آغاز جشنی به بزرگی کرامت امام مهربانی‌ها + تصاویر رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) همزمان با آغاز دهه کرامت + فیلم و عکس حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت کشف یک آغوش امن سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) برکتی به نام دختر | آنچه باید درباره شأن دختران در باور‌های دینی بدانیم طوفان به تاسیسات برق در مشهد و دو شهرستان خراسان رضوی خسارت زد نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر
سرخط خبرها

برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در مشهد مقدس + فیلم (۶ دی ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۰۲۵۱۸
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در مشهد مقدس + فیلم (۶ دی ۱۴۰۲)
رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد از برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در مشهد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست خبری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که صبح امروز (۶ دی ۱۴۰۲) در نمایندگی جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان با بیان اینکه عمده آشنایی نسل جوان با رهبر انقلاب اسلامی در کسوت مدیریتی ایشان بوده و ابعاد شخصیت علمی و معنوی ایشان کمتر مورد توجه و معرفی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «توسعه تعالیم آموزه‌های قرآنی» و «معرفی شخصیت قرآنی رهبر انقلاب از ابعاد علمی و نوآوری و فعالیت‌ها در حرکت‌های قرآنی جامعه» به عنوان اهداف برگزاری این کنگره معرفی شده‌اند.

وی با بیان برخی از سوابق و فعالیت‌های قرآنی و تفسیری رهبر انقلاب افزود: ایشان پس از بازگشت به مشهد در سال ۱۳۴۳ فعالیت‌های قرآنی خود را در کنار فعالیت‌های مبارزه علیه رژیم پهلوی آغاز کردند که این فعالیت‌ها تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی تداوم داشت. جلسات تفسیری ایشان از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۴۷ در محله پایین خیابان مشهد برقرار بود و پس از آن، جلسات تفسیر خود را به صورت رسمی برای طلاب حوزه‌های علمیه آغاز کردند که کم کم دانشجویان نیز به این جلسات گرایش پیدا کردند و این جلسات به بزرگ‌ترین جلسات تفسیر کشور مبدل شد.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان در ادامه گفت: با توجه به اینکه دراین جلسات، مبانی مبارزه علیه رژیم برگرفته از آیات قرآن نیز به حاضران ارائه می‌شد، در نهایت دستگاه امنیتی رژیم پهلوی این جلسلات را تعطیل کرد.

وی افرود: پس از آن، جلسات تفسیر در سال ۱۳۵۲ مسجد قبله، مدرسه میرزا جعفر و مسجد کرامت ادامه پیدا کرد. اما با دستگیری ایشان در دی‌ماه ۱۳۵۳ مجدد تعطیل شد. برگزاری جلسات رسمی تفسیر ایشان پس از بازگشت از زندان نیز با ممانعت ساواک مواجه شد و این جلسات تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی به صورت خصوصی و در جلسات خانگی ادامه پیدا کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر این جلسات در دفتر ریاست جمهوری، حزب جمهوری اسلامی و حسینیه امام خمینی (ره) برای طلاب و دانشجویان برقرار شد.

وی افزود: تاکنون ۱۰ جلد از تفسیر ایشان با عنوان «بیان قرآن» منتشر شده که مشتمل بر تفسیر سوره‌های حمد، مجادله، برائت و بخشی از سوره بقره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در ادامه به بیان ویژگی‌های تفسیر رهبر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: نگاه اجتماعی و سیاسی به عنوان یک شخصیت اجرایی، تناسب با نیاز‌های روز، انسجام و نظام وارگی، خلاقیت در ارائه مباحث، روشنگری و بیدارسازی، آماده کردن افراد برای مبارزه با ظلم ستیزی، به‌کارگیری روش تفسیر قرآن به قرآن، عینیت‌بخشی به مضامین و انطباق با مسائل اجتماعی و توجه به کادرسازی، از جمله مواردی بوده که در تفسیر رهبر انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

همکاری ۱۸۳ مرکز علمی در برگزاری کنگره 

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان در ادامه به بیان روند شکل گرفته در برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت: فراخوان این کنگره در ۱۵ محور و با همکاری بیش از ۱۸۳ مرکز حوزوی و دانشگاهی منتشر شد که ازجمله محور‌های برگزاری کنگره می‌توان به شخصیت قرآنی رهبر انقلاب اسلامی، مرجعیت قرآن، قرآن و اهل بیت(ع)، علوم قرآنی و ترجمه، علوم قرآنی و تفسیر، روش‌شناسی تفسیر، زن و خانواده، قرآن و انقلاب اسلامی، قرائت و حفظ قرآن، مبانی حکومت اسلامی از منظر قرآن، قرآن و هنر و رسانه و فرهنگ و ... اشاره کرد.

وی افزود: این کنگره در محور‌های مختلف در شهر‌های تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و نیز برخی از کشور‌ها از جمله سوریه، افغانستان، هندوستان، اندونزی و پاکستان برگزار می‌شود که تاکنون بخش‌هایی از کنگره در اصفهان و تهران برگزار شده و مشهد نیز میزبان استان‌های خراسان‌های شمالی، رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان در برگزاری کنگره در منطقه شرق کشور خواهد بود.

حجت‌الاسلام صالح در ادامه گفت: شورای سیاست‌گذاری این کنگره نیز با محوریت جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان و همچنین معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، رئیس حوزه علمیه خراسان، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، رئیس دفتر تنظیم و نشر آثار رهبری در خراسان، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد و رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شده است.

وی افزود: ۵۵ نشریه شامل ۲۵ نشریه علمی پژوهشی و ۳۰ نشریه علمی تخصصی برای انتشار مقالات کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند و علاوه بر این، ۱۸۳ پیش‌نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی مرتبط با محتوای همایش نیز در شهر‌های مختلف کشور از جمله مشهد، اصفهان، گرگان، بندرعباس، سنندج، ساری و ... و همچنین شهر‌های کربلا، استانبول و کراچی برگزار شده است.

حجت‌الاسلام صالح در ادامه گفت: در مجموع ۲۴۱۱ چکیده مقاله و ۱۷۱۰ اصل مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ۹۲۵ مقاله طی ۲۰ مرحله ارزیابی پذیرفته شد. در کنگره شرق کشور نیز ۲۲۱ مقاله در بخش داخلی و ۶۸ مقاله در بخش بین‌الملل دریافت شد که در نهایت ۹۷ مقاله در بخش داخلی و تمام مقالات بخش بین‌الملل پذیرفته شد. از این مجموعه خراسان رضوی با ۱۱۶ مقاله، خراسان جنوبی با ۱۹ مقاله، خراسان شمالی با ۲۶ مقاله و سیستان و بلوچستان با ۶۰ مقاله در کنگره شرکت کرده‌اند.  

کنگره در تاریخ ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه برگزار می‌شود

وی افزود: کنگره روز‌های ۱۳ و ۱۴ دی ماه مصادف با ولادت حضرت زهرا(س) و شهادت سردار سلیمانی در تالار قدس کتابخانه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه صبح روز ۱۴ دیماه از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ برگزار می‌شود و پس از آن، چهار پنل تخصصی با موضوعات مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رهبر انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی و دروس قرآنی رهبر انقلاب اسلامی، مبانی قرآنی اندیشه‌های اجتماعی و تمدنی رهبر انقلاب اسلامی و کمیسیون تخصصی بانوان در بنیاد پژوهش اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم اجتماعی رضوی برگزار می‌شود. ضمن اینکه مراسم اختتامیه کنگره نیز صبح روز ۱۵ دی در تالار قدس کتابخانه حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح خاطرنشان کرد: سخنرانان محوری کنگره نیز شامل نماینده، ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه، تولیت آستان قدس رضوی، رئیس حوزه علمیه خراسان، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و احتمالاً شیخ ابراهیم زکزاکی خواهند بود.

وی در ادامه گفت: در سالن جنبی محل افتتاحیه کنگره، نمایشگاه آثار رهبر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. همچنین در این کنگره از محصولات علمی شامل چکیده مقالات ارائه شده به کنگره، مقالات علمی ترویجی شرق کشور، مقالات علمی پژوهشی شرق کشور و مقالات با موضوعات ویژه رونمایی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->